Tuesday, January 20, 2009

MERENTAS DESA

Hari jumaat minggu lepas hari merentas desa peringkat sekolah.
jadual asal nak wat sabtu (sbb sabtu skolah ganti raya cina) tp x jadi.
maka terkorbanlah pnp kelas feveret aku 4A & 3D arini.

cikgu cikgi lain g skolah sume pakai sport suits. aku sempoi je pakai baju kurung. maklom la, lom sempat g soping g tracksuit n sportshoes. nama aku x de dlm senarai tugasan merentas desa sbb cg baru kan. so pg2 lg da carik cikgu faizal nak carik kerja.. kalo x jadik kera sumbang la aku kang huhu..

cikgu faizal tgok aku atas bawah masa aku tanya, dia kata..
"pakai camni nak letak awak kat mana eh.."
"alaa cikgu.. yg nak lari budak bukannya saya"
aku slamba je jawab.
last2 dia suh aku joint group cekpoint 4 ngan k.mai sbb c xukup org g.
aku beress je menjunjung titah heheh..



ni gmbar kat cekpoint 4 yg aku jaga.. di botanical garden. sebelah airport.. nampak la gak kapal2 mas n airforce landing n take off.

yg pakai tudung biru tu k.mai, orang perak, peramah sangat. yg tengah tu la k.zan ket panatia PI yg aku tmpang duk umah dia skang. ktaorg ngah terponggok sambil hangat bergosip mcm2 citer heheh sambil tggu budak2 lari x sampai2 g.

kat setiap cekpoint dorang akan dapat getah tempe yg berlainan warna sbg bukti dorang lalu kat cekpoint tu. strategi ni da 3 taun pakai.

so, kalo ada budak bijak terlebih.. dorang blh je g beli getah sendiri n x yah lari penat2. lepas berlepas dr skolah blh singgah kedai mamak.. agak2 da lama skit blh la lari balik skolah sambil siram air mineral kat badan kasik real skt heheh.




banyak2 tempat, cekpoint kitaorg la yg paling menyeksakan budak2 skali.. sbb berbukit sikit n jalan mati so, dorang naik bukit kena pusing kon n patah balik turun bukit. sblm budak2 tu terseksa manjat.. ktaorg cikgu cikgi ni la yg panjat dulu cam nak pensan gak.. tp budak2 ni steady je lari.. banyak tul energy dorang heheh..


so, ni la gambo2 penat yg cntrol hensem anak2 murid aku yg berjaya sampai kat cekpoint aku. budak2 kelas 4A, 4H n 3D.

drp seramai2 anak murid aku yg 4 kelas aku ajar tu.. ni je la 2 3 kerat yg sampai kat cekpoint aku.. yg len tu ada banyak hipotesis yg blh bagi kat dorang. sama ada ponteng skolah x datang, lari tapi melencong kedai mamak, lari tapi ngelat x naik bukit lalu cekpoint aku atau lari trus smpai umah haha..

masa nak g kantin terserempak la ngan segerombolan budak2 3D n 4A. aku sergah la dorang tanya g mana x nampak muka time lari..

sume mengaku lari. tp bila aku cakap knapa x de yg lalu kat cekpoint aku botanicak garden.. dorang da tersengeh2 cam kerang busuk.

rupanya betul la dorang melencong x naik bukit. pastu getah tu dorang mintak je ngan kwn dorang yg naik bukit. ada yg sengaja amik lebih la tu.. macam2 budak2 ni.. banyak je akal dorang..

4 comments:

PENING said...

Salam. Enjoy nampaknya dok lepak kat airport. Dah ok di sana? nak serumah dengan siapa nanti?

jie said...

salam...aloo ustajah, ni lepak ke jaga checkpoint?
cikgu2 melopong je patutlah anak murid ngelat.. he he

Unknown said...

kak jem, this coming saturday pun ada merentas desa kat sini, tapi x check lg nama duk bhg mana...nak bawa camera gak la :)

k_jEm said...

wak lujik_duk mlopong tu memang salah satu drp tugas x rasmi cikgu haha..
moral of t storey.. jadik la cikgu keh3..