Wednesday, January 14, 2009

'PERKASAKAN' aku ya Allah..

Jadual PnP arini:
7am - 8.20am kelas 4H
8.20am - 9.40am kelas 4A


4 masa straight pagi ni..

so, awal pagi kat umah paksa diri minum nescafe 3 in 1 se mug ngan sekeping roti tuna campur sambal daging (yg kim ngan k.yah tu hehe)
kalo x collapse aku ngah ngajar karang..

arini tajuk pertama bidang tilawah 'manusia perlu bersyukur'
lesson plan lbh kurang gini:

i. induksi: tayangan flash rama2 n bunga
ii. langkah 1: baca ayat surah al-a'raf 1-35. bacaan contoh guru n gilir2

iii. langkah 2: huraian ayat kefahaman n sumbang saran nikmat Allah pada manusia
iv. langkah3: powerpoint umat terdahulu yg dibinasakan oleh Allah (kaum ad, tsamud & lut)


so, dari smalam kobek i'net cari gambar2 n maklumat pasal 3 kaum tu.. banyak dapat info dalam website harun yahya.
aku ada beli buku dia 'kaum2 yg pupus' kat saba' islamic media masa bookfair kl taun lepas.. nak bawak sini aritu tp wak lujik kata nak pinjam baca dulu so, x dapek la nak bawak dlm kelas tunjuk kat budak2.

fortunately, aku ada copy sume karya harun yahya drp bangki cuma dlm english n format acrobat reader.. tapi x pe la blh tunjuk gambar2 pada budak2.
malam wat powerpoint lak.. lambat skit la siap sbb taip jawi merangkak2 heheh. sampai uni mintak tlg carikan pasal pendidikan sepanjang hayat pun x sempat nak tengok huhu.. sori ye uni..

mlm td pun da test pasang LCD yg k.zan bawak balik umah utk aku guna arini.. itu la kelebihannya duk serumah ngan ket panatia heheh.

so, lepas perhimpunan pagi yg habis lambat 5 minit.. aku berdesup naik bilik guru amik semua harta benda nak bwk masuk kelas.. kalo lmbat kang abis lari la bajet masa aku..


so dengan begitu gagah perkasanya aku menggalas

handbag + beg laptop + beg lcd + bu
ku persediaan + fail kelas 4H n 4A + buku teks + planner + writing pad (draft lesson plan) + paper bag isi speaker n extention wire huhh..
lebeh kureng cam makcik dlm gambar tu la heheh..
nasib baik aku x terbalik trtimpa beg n segala buku2 tu haha..

masuk kelas 4H x de masalah sangat.. kelas sains n budak2 pandai n berwawasan.
cuma masalahnya budak2 lelaki hampir 90% mengaji merangkak2 n sangat lemah. budak pempuan x masalah mengaji ekselen. tp x sempat gak nak mengabiskan slaid powerpoint tu sbb langkah 1 aku panjang sbb amik masa check bacaan pelajar sorang demi sorang sbb nak tau tahap penguasaan dorang.

Kalut2 la masuk kelas 4A dengan segala macam benda di tangan dan dibahu.. nasib kelas dekat2 je.. tengok2 ada k.Asmie ngah ngajar english x abih lg.
bila k.asmie kuar hampir separuh kelas ikut kuar.. yg nak g bilik kaunseling amik borang sekolah teknik, yg nak g 'bilik bergaya' (toilet lelaki) la. aku warning kasik masa 2 minit je kat dorang.

sementara tu aku pun set up la gajet2 ngajar aku tu. da setel tgok2 jam da 15 minit masa pnp berlalu.. separuh kelas je yg ada.. malas aku nak tunggu yg lambat takkan aku nak tarik telinga sorang2 masuk kelas.. aku start je trus induksi..

ooo.. lupe nak inform awal2, kelas 4A ni ialah kelas paling 'hujung'. budaya skolah ni kelas pandai huruf yg last2.. kalu huruf awal2 A B C tu jawabnya kelas 'hujung' la hehe
h trend yg baru aku jumpa.

dipendekkan citer.. PnP kelas 4A pagi ni aku handle dengan budak2 separuh kelas je.. rasa kecewa gak ramai yg escape.
salah aku gak sbb bg dorang kuar td, kalo aku brtegas suh dorang settlekan waktu rehat musti bdk2 ni x peluang escape.. x pe la ini pengajaran utk aku yg baru 2 kali masuk kelas ni..

masalah lain.. separuh drp budak2 yg ada lam kelas tu langsung x tau mengaji..
x kenal huruf jawi.. malah ada sorang tu yg x pernah belajar mengaji langsung!!!..

yg selebihnya.. boleh mengaji tapi terlalu lemah.. bab2 tajwid lagi la jgn tanya.. aku interview sorang2.. aku tanya baik2 nak dorang mengaku sejujur2 nya.. tanya gak mak ayah boleh mengaji x.. sebahagian besar mak ayah x tau mengaji gak huhu..

haselnya.. aku yg rasa sesak nafas.. rasa kesian sangat kat dorang..
tapi bila aku tanya nak belajar mengaji x.. sume nampak semangat n jujur nak belajar mengaji tapi nak belajar ngan aku la haha.. paling aku suka tengok semangat sorang anak aku ni si Perkasa Bahadir.. nama Perkasa tu.. power tul haha. aku nampak dia ikhlas dan berharap nak belajar mengaji..

dalam hal ni aku banyak berlembut ngan budak2 ni.. sbb aku rasa kalu terlalu bertegas atau condemn dorang akan jadi gap lebih besar ngan dorang. kalu camtu camne aku nak tolong dorang lak..


abis kelas besenye aku trus g kantin.. tapi arini banyak sgt gajet aku malu lak nak usung smpai kantin.. karang cikgu len kata over lak cikgu baru ni heheh. mujur si aidee n si aqil baik ati nak tlg bawak barang g bilik guru..

sampai bilik guru je aku termenung kat kerusi.. perut yg lapar tiba2 je rasa kenyang sebab sesak dengan perasaan yg bercampur baur. terasa beratnye dan besarnye tanggungjawab aku.. camne aku nak wat kelas pemulihan kat budak2 ni. terus aku catatkan refleksi PnP arini pasal prestasi bacaan qur'an pelajar dlm buku rekod mengajar.

g kantin joint meja k.zan.. aku pun try la tanya pasal camne nak wat kat budak2 yg de mslah mengaji ni..

k.zan sempoi je jawab..

"masalahnya budak2 ni kalu kita buat kelas pemulihan bukannya dorang datang. dulu akak penah buat secara persendirian (x maklum pada pengurusan sekolah) buat lepas waktu persekolahan. ada la 2 3 orang je yg hadir.. kalu nak buat lepas ni, maklum pada pengurusan sekolah nanti kuar surat maklum pada parents pasal kelas pemulihan ni."

dia pun x de tanya lebih lanjut, kelas mana ke, brapa ramai ke etc..
nampak gayenye cam dia da maleh nak layan masalah ni sbb mungkin da fed up atas usaha dia yg gagal dulu..
entahla..
pendek kata x memberangsangkan la huhu..

aku termenung lagi depan nasik goreng seafood yg aku order tu.. kat mana aku nak cari kekuatan.. sekarang memang semangat berkobar2.. tapi nanti kalu ada masalah cam yg k.zan hadapi tu.. semangat aku kuat g ke?? mohon Allah beri kekuatan dan tunjukkan jalan..

walaupun kelas 4 Amanah tu kira black area punya kelas kata
cikgu2 lain, kacang hantu la, ketua2 group samseng skolah sume kumpul situ.. tapi stakat ni alhamdulillah dorang masih hormatkan aku..
kalu terserempak
kat luar kelas mesti tegur n beri salam kat aku dgn senyum meleret-leret. si Perkasa pun satu umah sukan Kenyalang ngan aku, siap pesan aku datang latihan umah sukan.. macam la aku yg jadik atlit haha..

Dalam banyak2 kelas.. kelas 4A la yg buat aku berdoa panjang sebelum masuk, berdebar tapi teruja.. teruja nak tengok apa
cabaran yg dorang nak beri kat aku arini huhu. Semoga Allah sentiasa membuka pintu hati mereka menerima hidayah dan rahmat Allah.. aku cuma bantu tunjukkan jalan je pada dorang.. selebihnya aku serah pada yang Maha Pemegang hati hambaNya..
dan mohon moga Allah PERKASAkan hati n semangat aku..


p/s: kalu Puan jenguk saya di entry ni.. tinggalkanlah sepatah dua pesanan utk saya ye.. saya betul2 perlukan dorongan dan semangat. walaupun dah jadi guru ni, tapi saya tetap perlukan guru juga..

7 comments:

Unknown said...

AMAZING - YOU ARE!!

PENING said...

SALAM. Tadi saya dah tulis panjang nar, tapi tak timbul pun. Sekarang saya cuba lagi. Tapi sayanglah tak mahu ulang lagi. BILA DAH BETUL BETUL DAPAT MASUK, baru syok sikit.

PENING said...

Salam, mengapa dah lama tak tulis? Dah ok sikit kot? Berapa hari cuti raya cina? Pindah rumah duduk dengan siapa? Dah kontek Hjh Zamzam ke belum? Jangan tunggu lama-lama. Kena dapatkan banyak kenalan kerana kena berlama-lama di sana.
Program bimbingan dah mula rancangkah? Saya yakin pelajar akan berminat dengan cara kJ jalankan nanti. Jangan menakutkan mereka sudahlah. Make things interesting ok.

k_jEm said...

skang da mula sibuk skit kat skolah. sbb saya 1st time ngaja ting 3 n 4 so byk skt prep nak kena wat n study hehe.

lupa saya nak kol hjh zam zam, insyallah free2 weken ni sy contact.

sy pun tanya2 gak kan kwn2 yg posting skali ni pasal kelas bimbingan tu, byk gak dorang bg idea. dorang pun byk bg semangat. insyallah lepas cuti raya cina sy start. pelajar2 pun smangat, slalu tanya bila nak start kelas hehe

PENING said...

salam kJ,
saya lupa nak sebut dalam emel. Cuba masuk blog Hannasofia. Collections. Ada link baju mandi muslimah. Rasanya harga sama saja dengan di kedai. cuma kena bayar postage kot.

Suka saya dengar dah sibuk. Bila dah sibuk, akan jadi oklah tu

k_jEm said...

thanks puan.. nanti sy surf blog dia.

Ija Mohamed said...

hmm...hanya yg berjiwa pendidik saja yg akan memikirkan mengenai anak2 didikannya lebih daripada nak cantikkan scoreboard skolah..anyway...salute n always pray 4 u k jem!